Info voor hardlopers en wandelaars

Voorbereiding
Training
Het (hard)lopend/ wandelend deelnemen aan de Pyreneeën Challenge begint met een goede voorbereiding. Houd er in je training rekening mee dat alles bergop gaat met stijgingspercentages variërend van 4 tot 13 %.Het volledig bergop trainen is in Nederland, helaas, beperkt mogelijk. Train in de sportschool regelmatig op een loopband en pas hierbij hier de hellingshoek aan, aan dat wat je staat te wachten. Ook heuveltrainingen zijn een goede optie. Denk hierbij aan de heuvels in Limburg of op de Posbank. Neem in je training bruggen en viaducten op en ervaar wat de stijging met je lichaam en spieren doet.
Als hardloper is een grove indicatie voor de tijd die nodig is om de Col du Tourmalet (19 kilometer) te beklimmen een uur bovenop je halve marathontijd. Doe in de piek van je training een duurloop van deze tijd zodat je kunt ervaren wat deze inspanning voor effect heeft op je lichaam.
Zorg dat je tijdens je trainingen oefent met eten en drinken tijdens het lopen en bepaal wat voor jou de beste voeding is.

Schoenen en kleding
Zorg voor goede schoenen en loop deze goed in. Ride4Kids adviseert om hardloopschoenen of wandelschoenen te kopen bij een speciaalzaak. Hier worden schoenen aangemeten op basis van voetvorm en loopstijl. Een juiste schoen zorgt voor optimale demping en reduceert de belasting van gewrichten.
Elke deelnemer ontvangt een Pyreneeën Challenge-tenue bestaande uit een hardloopshirt en een hardloopbroek. Tijdens het evenement ben je verplicht deze kleding te dragen.

De challenge
Hardlopers en wandelaars kunnen hun challenge op maat maken. Zij hebben een keuze-menu waarbij de Tourmalet altijd het hoofdgerecht is en niet van het menu gehaald kan worden. Aan het hoofdgerecht kunnen zij naar keuze de beklimming van de Aubisque op dag twee toevoegen en/ of een warming- up op dag één.

– De Col du Tourmalet
Het hoogtepunt van de challenge is de beklimming van de Tourmalet. De laatste dag van de challenge voor de fietsers; een dag vol ontlading. Wil je één dag lopen dan is dit dé dag!
De klim begint direct bij het verlaten van Luz-Saint-Sauveur. Bij iedere kilometer staat een bord met het aantal resterende kilometers en het stijgingspercentage van de komende kilometer. Zo weet je wat je te wachten staat. Probeer een goed ritme te vinden en loop je eigen tempo.
De eerste kilometers schommelt het stijgingspercentage rond de 8%. De weg loopt langs een wild stromend riviertje en is nog bosrijk.
Na 4 kilometer vlakt de beklimming wat af en is er ruimte voor een kleine adempauze, waarna het tot het dorp Barèges gestaag omhoog gaat met enkele haarspeldbochten en zelfs een klein stukje met een stijgingspercentage van bijna 12% vlak voor het dorp.
Na Barèges lijkt het even vlak, maar niets is minder waar. Een gemeen stukje vals plat, wat even afzien is. Twee kilometer na Barèges is er een grote parkeerplaats bij een ski-station, waar een verfrissingspost is. Hier voegen de lopers in, die 9 kilometer op het programma hebben staan. Vanaf de parkeerplaats heb je zicht op de echte col;  een omhoog slingerende weg in een ruw en groen landschap met koeien en schapen. Deze zullen tijdens je tocht af en toe in de weg staan en niet voor je op zij gaan. Het uitzicht is prachtig, maar je kuiten blijf je voelen. Naarmate je dichter bij de top komt, hoor je de aanmoedigingen van de vrijwilligers luider.
Deze aanmoedigingen geven je kracht op heet laatste stuk. De laatste slotkilometer is het zwaarst met een gemiddelde stijging van 10,5% en zelfs een klein stukje van 13%! Dan volgt de ontlading en mag je trots zijn op wat je gepresteerd hebt.

– De Col d’Aubisque
Wil je een extra uitdaging voorafgaande aan de beklimming van de Tourmalet dan is de beklimming van de Aubisque een mooie aanvulling. Deze beklimming vindt op de tweede dag van de challenge plaats en begint voor de lopers op de top van de Col du Soulor. Je begint met een afdaling van ongeveer drie kilometer. Denk je hierdoor dat deze beklimming ‘een eitje’ wordt dan vergis je je. De stijgingspercentages lopen op tot 8%. Rechts van je, diepe afgronden en een weids uitzicht over de groene weides en toppen in de verte. Links van je, een steile bergwand met daarop en op de weg koeien en schapen. Bij mooi weer cirkelen de gieren boven je
hoofd. Je passeert twee tunneltjes; zwart, donker en vochtig. Zorg voor lampjes of een reflecterend jasje, zodat het overig verkeer je kan zien. De kuiten doen pijn, de diepte naast je vlakt af en in de verte doemt de top van de Aubsique op met daarvoor de lunchspost. De laatste kilometers en dan volgt een warm onthaal door enthousiaste vrijwilligers die klaar staan met lekkere broodjes en heerlijke warme bouillon en thee/ koffie.

– Warming up.
Ben jij die dare-devil die twee dagen hardlopen/ wandelen niet uitdagend genoeg vindt? Wil jij je spieren vast wat opwarmen voor de Tourmalet? De eerste dag van de challenge is er voor hardlopers en wandelaars een warming-up uitgezet. Een route waarbij je spieren kunnen wennen aan het klimmen en je lichaam kan wennen aan de hoogte.

 

Hoogteprofiel van de Col du Tourmalet
Gemiddelde stijging: 7.4%
Afstand: 19 km
Hoogte start: 711 m
Hoogte top: 2115 m
Hoogteverschil: 1404 m
Maximum stijging: 13%

tourmaletperfil