Info voor hardlopers en wandelaars

Voorbereiding
Het (hard)lopend beklimmen van de Col du Tourmalet begint uiteraard met een goede voorbereiding. Je hebt de keuze uit twee afstanden; 9 of 19 kilometer. Dit allemaal bergop in stijgingspercentages variërend van 4 tot  13 %. Pas hier je trainingen op aan! Het volledig bergop trainen is in Nederland helaas beperkt mogelijk. Het advies is om regelmatig in de sportschool te trainen op een loopband en hier de hellingshoek aan te passen. Daarnaast zijn heuveltrainingen een goede optie. Ervaar wat de stijging doet met je lichaam en spieren en pas je training daarop aan.
Als hardloper is een grove indicatie voor de tijd die nodig is om de Col du Tourmalet te beklimmen een uur bovenop je halve marathontijd. Doe in de piek van je training een duurloop van deze tijd zodat je kunt ervaren wat deze inspanning voor effect heeft op je lichaam.
Zorg dat je tijdens je trainingen oefent met eten en drinken tijdens het lopen en bepaal wat voor jou de beste voeding is.

Schoenen en kleding
Zorg voor goede schoenen en loop deze goed in. Ride4Kids adviseert om hardloopschoenen of wandelschoenen te kopen bij een speciaalzaak. Hier worden schoenen aangemeten op basis van voetvorm en loopstijl. Een juiste schoen zorgt voor optimale demping en een zo min mogelijke belasting van gewrichten.
Elke deelnemer ontvangt een Pyreneeën Challenge-tenue bestaande uit een hardloopshirt en een hardloopbroek. Tijdens het evenement ben je verplicht deze kleding te dragen. Wees voorbereid op wisselende weersomstandigheden.  Zorg dat je warme kleding (thermoshirt, lange loopbroek) onder het Pyreneeën Challenge- tenue aan kan doen op de dag van de beklimming.  Om te voorkomen dat je te snel afkoelt als je je prestatie hebt geleverd, kan er een tasje met droge kleding meegeven naar de top wordt. Om voldoende te kunnen drinken onderweg adviseert de organisatie een riem met flesjes water, siroop of energiedrank mee te nemen tijdens de tocht.

De challenge: sfeerimpressie en hoogteprofiel
De klim begint direct bij het verlaten van Luz-Saint-Sauveur. Bij iedere kilometer staat een bord met het aantal resterende kilometers en het stijgingspercentage van de komende kilometer. Zo weet je wat je te wachten staat. Probeer een goed ritme te vinden en loop je eigen tempo.
De eerste kilometers schommelt het stijgingspercentage rond de 8%. De weg loopt langs een wild stromend riviertje en is nog bosrijk. Na 4 kilometer vlakt de beklimming wat af en is er ruimte voor een kleine adempauze, waarna het tot het dorp Barèges gestaag omhoog gaat met enkele haarspeldbochten en zelfs een klein stukje met een stijgingspercentage van bijna 12% vlak voor het dorp.
Na Barèges lijkt het even vlak, maar niets is minder waar. Een gemeen stukje vals plat, wat even afzien is. Twee kilometer na Barèges is er een grote parkeerplaats bij een skistation, waar een verfrissingspost is. Hier voegen de lopers in, die 9 kilometer op het programma hebben staan.
Vanaf de parkeerplaats heb je zicht op de echte col; een omhoog slingerende weg in een ruw en groen landschap met koeien en schapen. Deze zullen tijdens je tocht af en toe in de weg staan en niet voor je op zij gaan. Het uitzicht is prachtig, maar je kuiten blijf je voelen. Des te dichter je bij de top komt, des te harder klinken de aanmoedigingen van de vrijwilligers. Deze aanmoedigingen geven je kracht op heet laatste stuk. De laatste slotkilometer is het zwaarst met een gemiddelde stijging van 10,5% en zelfs een klein stukje van 13%! Dan volgt de ontlading en mag je trots zijn op wat je gepresteerd hebt.

Hoogteprofiel van de Col du Tourmalet
Gemiddelde stijging: 7.4%
Afstand: 19 km
Hoogte start: 711 m
Hoogte top: 2115 m
Hoogteverschil: 1404 m
Maximum stijging: 13%

tourmaletperfil