Info voor (hard)lopers

Voorbereiding
Het (hard)lopend beklimmen van de Tourmalet begint uiteraard met een goede voorbereiding.
De af te leggen afstand is bijna 19 kilometer of 9 kilometer. Dit is bijna een halve marathon, maar dan bergop. Pas hier je trainingen op aan! Een grove indicatie voor de tijd die nodig is om de Tourmalet te beklimmen is een uur bovenop je halve marathon tijd. Doe in de piek van je training een duurloop van deze tijd zodat je kunt ervaren wat deze inspanning voor effect heeft op je lichaam.

Het volledig bergop trainen is in Nederland helaas beperkt mogelijk.
Wij adviseren je regelmatig in de sportschool te trainen op een loopband en hier de hellingshoek aan te passen. Daarnaast zijn heuveltrainingen een goede optie. Ervaar wat de stijging doet met je lichaam en spieren en pas je training daarop aan.

Tijdens de challenge is het belangrijk dat je voldoende eet om je energieverbruik te compenseren.
Zorg dat je tijdens je trainingen oefent met eten en drinken tijdens het lopen en bepaal wat voor jou de beste voeding is.

Schoenen en kleding
Zorg voor goede schoenen en loop deze goed in. Wij adviseren om de hardloopschoenen te kopen bij een hardloopspeciaalzaak. Hier worden de schoenen aangemeten op basis van voetvorm en loopstijl. Een juiste schoen zorgt voor optimale demping en een zo min mogelijke belasting van gewrichten.

Elke deelnemer ontvangt een Pyreneeën Challenge- tenue dat wil zeggen een hardloopshirt en hardloop-broek. Tijdens het evenement ben je verplicht deze kleding te dragen. Wees echter voorbereid op wisselende weersomstandigheden! Zorg er voor dat je ook de mogelijkheid hebt om warme kleding (thermoshirt, lange loopbroek) aan te doen op de dag van de beklimming. Bij de start kun je een tasje met droge kleding afleveren dat vervolgens naar de top wordt gebracht. Zo heb je na je prestatie warme en droge kleding waardoor je niet te snel afkoelt. Om voldoende te kunnen drinken onderweg adviseren wij een riem met flesjes water, ranja of energiedrank mee te nemen tijdens de tocht.

De challenge: sfeerimpressie en hoogteprofiel
De klim begint direct bij het verlaten van Luz-Saint-Sauveur. Bij iedere kilometer staat een bord met het aantal resterende kilometers en het stijgingspercentage van de komende kilometer: je weet dus wat je te wachten staat.

Het eerste deel schommelt het stijgingspercentage rond de 8%. Probeer een goed ritme te vinden en loop je eigen tempo. Het eerste deel van de beklimming loopt langs een wild stromend riviertje en is nog bosrijk.
Na 4 kilometer is er een kleine sector waar je op adem kan komen, waarna het tot het dorp Barèges gestaag omhoog gaat met enkele haarspeldbochten en zelfs een klein stukje dat bijna 12% stijgt vlak voor dorp.
Na Barèges kom je tussen de weilanden terecht. Het is een gemeen stukje dat vlak lijkt, maar dit zeker niet is.

Twee kilometer na Barèges is een grote parkeerplaats van een skistation. Hier voegen de lopers in, die 9 kilometer op het programma hebben staan. Hier is ook een verfrissingspost. Je bent nu halverwege.
Met een schuine blik kijk je omhoog. Je hebt nu zicht op de echte col: een omhoog slingerende weg in een ruw en groen landschap met her en der een koeien en schapen. Deze zullen je tijdens je tocht af en toe in de weg staan met een blik van: “wat moet jij hier? wij gaan voor jou niet opzij of toch wel?” Je verzamelt moed en loopt verder.

Langzaam wordt duidelijk dat je dichterbij de top komt. De lucht wordt ijler en de aanmoedigende geluiden vanaf de top worden steeds luider. De laatste slotkilometer is het zwaarst met een gemiddelde van 10,5% en zelfs een klein stukje van 13%. Maar dan volgt de ontlading en mag je trots zijn op wat je gepresteerd hebt.

Hoogteprofiel van de Tourmalet

  • Gemiddeld: 7.4 %
  • Afstand: 19 km
  • Hoogte start: 711 m
  • Hoogte top: 2115 m
  • Hoogteverschil: 1404 m
  • Maximum: 10.2 %

tourmaletperfil

Totaal ingezameld €351.00